مدیریت محتوا

چرا باید در وب‌سایت خود مقاله بنویسیم؟

مدیریت محتوا و رویکردهای تجاری

یکی از مهمترین چالش هایی که وب فارسی با آن مواجه است و به نظر می‌رسد در زمره مهم‌ترین موانع توسعه کارآمد وب نیز باشد بحث محدودیت‌های کشور در حوزه مدیریت محتواست این در شرایطی است که از بعد مهندسی وب علی رغم پاره‌ای از مشکلات کشور در سطح مطلوبی به سر می‌برد و تقریبا با جدیدترین متدهای ناورانه روز حرکت می‌کند اما در حوره مدیریت وب و به‌خصوص بحث مدیریت محتوا به دلیل فراهم نبودن نگرش حرفه‌ای ضعف‌های بسیاری مشاهده می‌کنیم.

یکی از ابعادی که در زمینه مدیریت محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار است دست یابی به نگرشی تجاری برای تولید و هدایت محتوای فارسی و ایرانی است. منظور این است که به واسطه‌ی امکانان فنی حاصل از فناوری‌های توسعه وب، ضمن هدفمند ساختن جریان تولید محتوا، شرایط را برای کاربری هدفمند از محتوا نیز فراهم آوریم؛ یعنی ماهیت وب فارسی را از حالت ایستا و غیرفعال فعلی خارج سازیم و روح پویایی و کاربردی بودن را در‌ آن بدمیم چه این محتوا به زبان فارسی باشد و چه با هر زبان دیگری در محیط وب ایرانی منتشر شده باشد.

این کار دور از دسترس نخواهد بود در صورتی که با استفاده از تکنیک های برنامه‌نویسی وب سایت‌های هوشمندی طراحی شوند تا قابلیت‌های مختلفی برای کاربردی کردن محتوا تعریف شود. یکی از مهمترین قابلیت‌ها برای کاربردی ساختن محتوا در وب، امکان شخصی‌سازی کاربری محتوا است که به این وسیله می‌توان ارزش تخصصی اطلاعات را بالا برد و به کاربران مختلف امکان داد محتوای مورد نظر خود را در قالب و کیفیت مورد نظر دریافت نمایند اما انچه در نهایت به عنوان بحث اساسی و زیرساختی در مدیریت محتوا مطرح است لزوم توجه به مقوله داده کاوی و تکنیک‌های آن است که می‌تواند شرایط را برای شکل‌دهی به مدل‌های کسب و کار وبی بر اساس تکنیک‌های مدیریت محتوا فراهم سازد.

متاسفانه آنچه امروزه در اکثر سایت های دولتی و خصوصی شاهد هستیم وجود حجم بسیار زیادی از اطلاعات است که صرفا برای پرکردن صفحه و تزیین آن تهیه شده‌اند و هیچ هدف و راهبرد مشخصی برای اشاعه آن وجود ندارد. بنابراین در این شرایط می‌بینیم درصد بالایی از پتانسیل کاربران وب فارسی به دلیل عدم توفیق در یافتن اهداف وبی به هدر می‌رود و هیچ‌گاه به یک فرایند اقتصادی هدفمند تبدیل نمی‌شود.

توجه به مقوله مدیریت محتوا بدون نگرش‌های تجاری امری است که نمی‌تواند زمینه توسعه وب فارسی را فراهم آورد و قطعا وب‌سایت‌های فارسی در این زمینه نیازمند تجدید نظر اساسی هستند تا رویکردهای تجاری را به اهداف توسعه محتوای خود تزریق نمایند.

اگر شما هم برای رونق کسب و کارتان به تجارت الکترونیک و فروش آنلاین روی آورده‌اید،‌ مطالعه گفته‌های زیر قطعا برایتان مفید خواهد بود.

اگر در روی شبکه گسترده جهانی مقاله بنویسید و به رایگان روی وب‌سایت قرار دهید،‌ می‌توانید خود را در شبکه‌ای پول‌ساز قرار دهید.
اگر مقاله‌ای خوب،‌ مفید و جامع که اطلاعات تخصصی مربوط به کارتان را عرضه می‌کند، روی وب قرار دهید،‌کاری پول‌ساز را پیش رویتان قرار خواهید داد. با این نوشته‌ها بازدیدکنندگان دانسته‌هایی مفید و به درد بخور یاد می‌گیرند.

ولی باید گفت که کار زیاد هم ساده نیست. مردمی که این مقالات رایگان را می‌خوانند، خواهان کیفیتی بالا هستند تا بتوانند از آنها در وبلاگ یا وب‌سایت خود استفاده کنند. هر صاحب یک وب‌سایت می‌خواهد بهترین و با ارزش‌ترین مطالب را جمع‌آوری کند و هزاران نفر از نویسندگان این مقالات رایگان خواهان این هستند که کیفیت نوشته‌هایشان بالاتر از همه مشهود باشد.

مقالاتی که دانسته‌هایی ارزشمند و کاربردی را در خود دارند یا این که در کنار این دانسته‌ها چگونگی دست‌یابی به هدف‌های خواستنی را شرح می‌دهند، بسیار پرطرفدارند و به سرعت خوانده می‌شوند. مواردی که پیش رو دارید مطالبی هستند که قبل از نوشتن یک مقاله آنلاین در ذهن داشته باشید و هنگام نگارش آن کاملا مورد توجه قرار دهید:

مدیریت محتوا

  1.  بپذیرید که نگارش برای دنیای آنلاین با قلم زدن در دنیای حقیقی متفاوت است. در این جا مردم وقت خواندن یک مقاله طولانی که چندین صفحه را پر کرده ندارند. باید مختصر و مفید حرف بزنید و از زیاده‌گویی بپرهیزید.

  2.  مخاطب هدفتان را به درستی بشناسید.

  3.  برای مقاله عنوانی گیرا وجذاب انتخاب نمایید که مردم را به خواندن تشویق کند.

  4.  یک عنوان طولانی به درد نمی‌خورد. باید فکر کنید و از نوشتن این جز مهم از مقاله سرسری نگذرید. عنوان باید در عین کوتاهی، منطقی مختصر شده باشد و با کلماتی جذاب و گویا مضمون مقاله را به خواننده برساند.

  5.  نگارش مقاله را جدی بگیرید و کاملا تخصصی و مثل یک کارشناس مل کنید. درباره مطلبی که به درستی و به تمامی از آن آگاهید بنویسید. یادتان باشد که قاعده نگارش یک مقاله کارشناسی زبانی رسمی است. هرگز از آنچه که در صحبت‌های عامیانه به کار می‌رود، استفاده ننمایید.

  6.  پارگراف‌ها را کوتاه تنظیم کنید.

  7.  سریعا و بدون حاشیه روی به اصل مطلب بپردازید.

  8.  یک مقاله آن لاین باید با ارائه اطلاعاتی متمرکز و دقیق، کاملا به نیازهای مخاطب هدف خود بپردازد.

  9.  یک بار دیگر: مختصر و مفید حرف بزنید. نسل امروز با کمبود وقت مواجه‌اند. یادتان باشد که همه ما قهوه فوری و فست فود می‌‌خوریم!

  10.  این نکته در دنباله توصیه بالاست. مرتب یک کلمه را تکرار نکنید و آنهایی که چند کلمه‌اند ولی معنایی مشابه دارند را به کار نبرید. سعی کنید که نوشته شما بیش از ۱۵۰۰ کلمه نداشته باشد. معمولا سایت‌هایی که برای مقاله به شما پول می‌دهند فقط نوشته‌هایی که بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه داشته باشند را می‌پذیرند. باید در انتخاب لغات دقت کنید. ایجاز و ساده‌گویی شاخص یک نوشته خوب و خواندنیست.

  11. هر از چندی از علامات تعجب و سوال استفاده کنید تا توجه خواننده جلب شود. همیشه هم لازم نیست در جاهای ضروری حروف بزرگ یا علامت تعجب را به کار ببرید!

  12.  از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نکنید! با زبانی رسمی ولی با لحنی دوستانه و صمیمانه حرف بزنید تا خواننده باور کند.

  13.  کمی هم طنز را چاشنی نوشته‌هایتان کنید تا خواننده هنگام خواندن یک متن تخصصی کمی هم بخندند و سرحال بیاید. اکثر مردم این حالت را دوست دارند.

  14.  با عشق و علاقه بگویید. حالتی خشک و رسمی به خود نگیرید. ساده و با صمیمیت بنویسید تا خواننده حس کند که انسانی روبرویش نشسته و دارد با او سخن می‌گوید.

  15.  در نگارش صادق باشید و سعی کنید تمامی سطور از خودتان و از ایده‌ها و اطلاعات خودتان سرچشمه گرفته باشند. اگر هم جایی مجبور شدید به نوشته‌های دیگران سر بزنید، تنها اندکی اقتباس کنید. پس از این که از این منابع استفاده نمودید، حتما نام نویسنده و سایت مربوط را ذکر کنید و سپاسگذاریتان را ابزار دارید.

  16.  با فروتنی حرف بزنید و خواننده را دست کم نگیرید.

  17.  گاهی اوقات عذرخواهی‌های کوچکی را در متن بگنجانید. شاید باور نکنید ولی این کلمات ساده باعث می‌شوند که خواننده راحت‌تر مطالب را دنبال کند.

  18.  فراموش نکنید که در آخر شماره‌های تماس خود،‌ایمیل و مشخصات ارتباطی شرکت آن‌لاین یا آف‌لاین را متذکر شوید. بدانید که همین مقاله و این داده‌های کوچک مربوط به شما یک تبلیغات رایگان را شکل می‌دهند!

  19.  یک نظرسنجی رایگان ترتیب دهید تا خوانندگان نظراتشان را برایتان ارسال کنند. این کار باعث می‌شود که تعداد زیادی آدرس ایمیل پیدا کنید که می‌توانند اهداف خوبی برای بازاریابی کالاهایتان باشند.

  20.  قبل از این که مقاله را روی وب ارائه کنید،‌از کارآمدی تمامی لینک‌هایش مطمئن شوید.

  21.  برای عرضه این نوشته‌ها از یک پاسخ دهنده اتوماتیک بهره گیرید.

  22.  در پایان مقاله، سخنانتان را در چند عبارت کوتاه بیان کنید و در آخر این نتیجه‌گیری کوچک هم عبارتی بیاورید که خواننده را به کار و فعالیت بیشتر یا به کارگیری پیام‌ها و توصیه‌هایتان ترغیب کند. مثلا: «حالا دیگر نوبت شماست» یا «موفقیت چندان هم دور نیست» «یا آستین‌هایتان را بالا بزنید و دست به کار شوید.»

  23.  پاراگراف‌بندی و نقطه‌گذاری‌ها را هم بازبینی کنید تا به یکباره اشتباهات فاحشی پیدا نشود.

  24.  اطمینان حاصل نمایید که این نوشته‌ها درست و مناسب در وب ظاهر می‌شوند.

  25. قبل از مرحله نهایی که همان عرضه مقاله است، بارها و بارها آن را بخوانید و ویرایش کنید.

مهم‌ترین و اولین عامل موفقیت یک وب سایت افزایش ترافیک آن است. یک مقاله خوب و با ارزش می‌تواند در بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان احتمالی و تبدیل آنها به خریداران موثر واقع شود.

به یاد بسپرید که اگر می‌خواهید دیگران به شما کمک کنند،‌شما هم باید در حل مشکلات و ارتقای کسب و کار دیگران قدم بردارید. به همین دلیل دانسته‌ها و مهارت‌های خود را در اختیار بقیه بگذارید. یکی از راه‌های کمک به دیگران و مشارکت دانش‌ها در فضای مجازی نگارش همین مقالات است. شما هم می‌توانید برای W.W.W مقاله‌های ارزشمند و مفید در همان حوزه مورد علاقه‌تان به رشته تحریر آنلاین درآورید. موفق باشید و از این کار لذت ببرید.

مطالب مرتبط

digital marketing

بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک E business

/
به طور کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت ان…
مدیریت محتوا

چرا باید در وب‌سایت خود مقاله بنویسیم؟

/
مدیریت محتوا و رویکردهای تجاری یکی از مهمترین چالش هایی که وب ف…
mor mony at website

روش های فروش فوق‌العاده در وب‌سایت

/
مدیران سنتی چه فکر می‌کنند؟! بسیاری از مدیران سنتی فکر می‌کنند فر…
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *